söndag 17 januari 2010

Frukostbullar

Frukostbullar 20 st

75 g smör
5 dl mjölk
2 tsk salt
2 msk honung
50 g jäst
12-14 dl vetemjöl
1 ägg uppvispat med 1 msk mjölk till pensling
Vallmofrön
Gör så här
Smält smöret och tillsätt sedan mjölk, honung och salt. Värm till fingervarmt. Smula jästen i en bunke och häll sedan över degspadet och rör om. Tillsätt det mesta av mjölet och knåda degen slät och smidig. Låt jäsa 30 min under bakduk. Dela degen i 20 lika stora bitar och rulla sedan till bollar. Låt jäsa på plåt ytterliggare 30 min. Pensla sedan med ägg och strö över vallmofrön. Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i ca 8-10 minuter. Låt svalna under bakduk.


7 kommentarer:

  1. Gott ! Här bakas det knäckebröd =)

    SvaraRadera
  2. Vad goda de ser ut! Underbart med nybakat till frukost!

    SvaraRadera
  3. Skall helt klart testas! När jag får tid över.. Antar att nya jobbet kommer ta en hel del energi nu i början..:)

    SvaraRadera
  4. Hej, söt ny blogg, när två blir tre.. sååå gulligt=) glad för eran skull=)

    SvaraRadera
  5. åh din stackare, men det kommer nog ge me sig. vid v.20 brukar mycket av illamåendet gå bort, det lilla jag hade gick bort vid v.18 nångång men då hade ju inte jag något direkt.. det kan vara järnbrist om tröttheten inte avtar snart, jag är inte så trött direkt längre däremot är jag mer harmonisk och orkar ligga och slö dock är jag vaken, men jag tycker om att ligga och läsa och känner mer ro i kroppen än tidigare. Men ta gärna lite vitaminer som innehåller järn om du känner dig trött, jag tar mitt val kvinna just nu men jag ska börja ta lite extra järn trotts att mina värden är på topp för det kan hända att lillen därinne kommer att ta en hel del framöver och då kan det vara skönt om man har lite till övers.. :)

    SvaraRadera
  6. Jag hade skötbordet i hallen när Liam var liten, haha...
    Egentligen är det inte nödvändigt att ha det i badrummet, jag använde alltid våtservetter och kände aldrig att jag ville ha nära till vattenkranen.
    Fast man får ju vara snabb och gå ut med nr2 blöjorna, hehe... ;-)
    Men ALLT funkar ju bara man är lite flexibel liksom :-)
    Gå in på www.familjeliv.se där har de forum för ALLT och då bland annat barnvagnar. Där kan du söka märken och modeller du är intresserad av och så ser du vad andra har för åsikter om dem.
    Du måste fundera ut vad du har för krav på vagnen. Har ni hiss till lägenheten? Eller ska du dra/ bära den upp för trappor? Ska du gå mycket i skogen (typ motionsspår)? Ska du jogga med den eller "bara" gå? Har ni bil och har den begränsat utrymme?
    Jag kan hjälpa dig med tips, är helt förlorad i den här världen för tillfället ;-) Haha...
    KRAM

    SvaraRadera