måndag 6 september 2010

Alla dessa "goda råd"...

Då var det måndag igen då! Om 3 dagar blir Moa 1 månad, lite svårt att fatta att man redan har varit mamma så länge. Och dagarna bara försvinner förbi i en rasande fart. Även fast man inte gör "något speciellt" och "bara" är hemma, så har man knappt tid för någonting annat än att just mata, byta blöja, trösta, bära och hinna plocka undan lite. För precis när man är klar så börjar det ju om igen och så håller det på dygnet runt. Och det är väl precis så som det ska vara också, småbarnslivet :)

Idag är Johan på sjukhuset och kommer hem i eftermiddag någon gång. Moa och jag har varit ute på förmiddagspromenad, så härligt. Mitt snitt har inte läkt som det ska efter operationen, men nu börjar det äntligen bli bättre. Vilket också innebär att jag kan och orkar gå lite längre sträckor nu och det känns riktigt skönt! Klockan är snart 12 och det börjar bli dags för lite lunch, man får passa på medans Moa ligger och sover i vagnen.

Jag kommer ihåg under graviditeten när man började köpa kläder, då sa alla "köp inget i storlek 50! Dom växer så fort så det hinner dom inte använda, det är bara slöseri med pengar!" osv osv. Kan ju bara säga att det var väl en himla tur att vi inte lyssnade på allas "goda råd" utan att vi köpte kläder i storlek 50 ändå, så att hon har haft något att ha på sig nu. När Moa kom, i v.42+1 och vägde 2660 g, då var även 50 för stort liksom. Nu blir hon 1 månad om några dagar och hon använder fortfarande storlek 50 i nästan allting. Vad jag vill ha sagt med detta är väl egentligen att man inte ska lyssna så mycket på "allas goda råd", man har faktiskt ingen aning om vad bebisarna väger när dom väl kommer ut.

10 kommentarer:

  1. Jag sket i de "goda råden" oxå. (Man vet alltid bäst om sitt eget barn!) 50 va stort för Leia oxå och hon hade den storleken väldigt länge dessutom. 56 däremot växte hon ur på 3 veckro :P haha! Och det va många kläder där vi aldrig hann använda. Nu har hon 62, nästan 68. :)

    SvaraRadera
  2. Man kan aldrig veta vad dom väger, M hade 56 från början o nu har hon 62 på en del.. Jag fick kläder av en kompis som hade köpt 50 till oss när hon var 3 veckor gammal.. :-) Inget hon kunde ha direkt..hehe
    Du är den första som säger att M är lik mig, tack :-)

    SvaraRadera
  3. Hej!! precis så är det för oss också. Men det här gången så bad vi faktiskt släktingar o vänner att gärna köpa lite i strl 50. Som sagt, tur var väl det för hon kan absolut inte ha något annat på sig för då försvinner hon där bakom allt...

    SvaraRadera
  4. hej sötisar. Precis så var det för oss också. jag köpte massor i 50.ville att korven skulle ha kläder som passade och inet behöva drunkna i allt. Å den storleken hade hon jätte länge. MAn ska alltid gå på magkänslan. hur är det annars? skönt med promenad. Har ni font väder? kram

    SvaraRadera
  5. Well, alla tror att de vet bäst:P nu är ja inte mamma till någon bebis, om man bortser från de två håriga godingarna jag har!
    Men alla tipsar ju om den bästa klosaxen för hundklor eller si o så ska man uppfostra hunden. Eller om man uppfostrar de för hårt, klart att hunden ska få smaka när man steker korv eller något! Då gäller det vekligen att sätta ner en fot vilket jag är väldigt dålig på! Men tror att den dagen man ska skaffa barn så lär man få säga ifrån och många ggr inte ens lyssna!!!
    VET att du gör ett toppenjobb som mamma och det är ju du o johan som vet bäst ang Moa:D

    Kram sara

    SvaraRadera
  6. Nej man ska nog sålla ganska rejält bland alla de där goda råden ;) vi fick köpa lite extra i storlek 50 när Ellen hade kommit, hade ju inte alls mycket i det bara för att "50 behöver man inte ha" ;)

    ha en mysig dag med din prinsessa!
    kram

    SvaraRadera
  7. Ja håller med dig!! man behöver verkligen stl 50.. ioförsej så var Emilia ganska stor men hon hann använda allt!! nu var ju er lilla sessa väldigt liten och då förstår jag verkligen att hon kan ha 50 länge. Man ska inte lyssna på alla goda råd..hihi!! hur stor är lilla sessan nu?

    Ja fick ju också snitt och hade ont länge. har fortfarande lite ont ibland eller man är öm lixom! kramar på er

    SvaraRadera
  8. Haha lustigt det där. Jag förvånas över att föräldrar verka låta sina barn bada i sina kläder. Min dotter vägde 4000g när hon föddes, hon är 2 månader idag EXAKT och har fortf stl 50 på MÅNGA kläder! Men kära nån, nästan alla nyfödda kan ju ha stl 50 och ganska så länge. Snittvikten på en nyfödd är väl runt 3500?? Då lär de ju kunna ha stl 50 ganska länge. Det är ju inte så att jag kränger på min dotter stl 50 bara för att vara elak... Bra att ni inte lyssnade på andra=). Man ska inte gör adet så mkt när det kommer till sin egna graviditet och förlossning och mammalivet! Stort lycka till IGEN. Kram

    SvaraRadera
  9. Vettigt skrivet, men alltid finns det juh de människor som vet och kan bäst. Fast man känner juh sitt barn bäst. Lyssna bara på intutionen och ditt hjärta så kommer allt att gå som smort.
    Nu känner jag inte igen det där med mammaråd så mycker då jag inte har några kids men det har alltid funnits människor som vill ge mina syskon råd, ändå har de klarat det galant.

    Jag kommer nog bli en jobbig mamma, ifrågasätta allt och speciellt alla om de vill komma med råd. ;D

    KRAM ANNSO! <3

    SvaraRadera
  10. Hihi, håller med dig.
    Min Ella är snart 5 månader men vissa bodysar och byxor har hon fortfarande 56 på..
    Men det är ju såklart olika.

    Fin blogg, Kram

    SvaraRadera