torsdag 22 juli 2010

Vart går gränsen?

Jag har fått en del frågor om jag kommer skriva någon förlossningsberättelse, visa bilder på Moa osv här på bloggen. Och svaret är faktiskt nej. Jag vill inte blogga om min förlossning, jag anser att det är för privat. Det är någonting som bara jag, Johan och dom som vi väljer att berätta det för, behöver veta. Ingenting som hela världen behöver få ta del av genom bloggen med andra ord.

Angående bilder på Moa, så kommer jag att visa någon bild på henne så ni får se hur hon ser ut, våran lilla prinsessa. Men vi har pratat mycket om det här, Johan och jag, och ingen av oss vill att det ska finnas en uppsjö av bilder på våran dotter på internet. Vi kommer heller inte att skriva så ingående och om henne och hennes utveckling tex. Jag tycker inte att det heller är någonting som hela världen behöver få ta del av. Därmed inte sagt, att jag inte kommer blogga om henne alls. För hon är ju en del av vårat liv och våran vardag så det kommer ju naturligt på så sätt. Jag menar bara att jag kommer att vara sparsam med vad jag skriver om henne.

Jag har medvetet gjort ett val att visa bilder på mig själv och att skriva om en liten del av mitt liv. Mitt barn har inte fått göra det valet och hon har inte bett om att få sitt liv dokumenterat på internet, så att hela världen vet allt om henne och hennes liv. Någonstans så tycker jag att det är ett val som även hon borde få göra själv. Att man ska respektera hennes integritet och låta henne få växa upp ifred.

Jag vet att många inte tänker och tycker som jag om det här, och det respekterar jag. Alla får göra som man själv vill och vart man drar gränsen för sitt privatliv är olika för alla. Men här drar vi våran. Jag hoppas ni förstår hur jag menar och hur jag tänker. Alternativet är ju såklart att göra sin blogg lösenordsskyddad, men just nu vill jag inte det.

13 kommentarer:

  1. Tycker det är helt rätt.

    Jag kan reagera väldigt på att vissa lägger ut oerhört mycket om sina barn på nätet. Det är nog inget jag hade valt att göra heller tror jag. Och förlossningsberättelse... ja, men varför vill folk sitta och gotta sig i någon annans förlossning om man nu uttrycker sig så? Jag fattar inte...

    SvaraRadera
  2. hej hej :) Jo ska nog göra detsamma jag med, att bloggen inte ska inrikta sig för mycket på lea och att vi ska vara mycket sparsamma med bilder på henne, funderar som du över förlossningsberättelse, vi får se om jag publicerar min, de är ju som sagt de mest privata man får vara med om. kram

    SvaraRadera
  3. du är inte ensam om den gränsen/tanken, du har helt rätt ang. er dotters integritet, jag har tänkt likadant om vårt kommande barn :)

    SvaraRadera
  4. svårt det där, vart gränsen går. på ett sätt är det ju roligt att skriva om händelser i barnets liv och utveckling, som en dagbok, men man vill ju inte heller berätta alla detaljer heller. dom flesta som läser ens blogg är ju folk man känner (iaf min blogg då, det där varierar ju) man kan ju alltid göra en privat blogg annars där bara utvalda får läsa, om man vill skriva mer detaljerade saker och ha kvar som minne :)

    SvaraRadera
  5. Jag håller med i ditt resonemang kring bilder på barnen. Jag har också (tillsammans med min sambo) kommit överens om att Olle inte ska finnas med på bilder i bloggen - annat än där man kan skymta delar av honom så att säga :-) Han har inte valt att finnas med i bloggosfären, men det har jag.

    Min sambo är dessutom polis, och han har tyvärr sett hur fel det kan bli på internet, men barnbilder som hamnar snett. Även om det kanske inte händer så ofta, så vågar jag inte chansa.

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att det är helt vettigt det du säger.
    Och jag kommer väl förhoppningsvis att få se er lilla när ni är i krokarna ;)

    Hoppas att allt går bra nu!
    Kramar

    SvaraRadera
  7. jag funderade mycket kring detta innan Ella kom, jag hade inte bestämt mig innan hon var här. Men sedan när vi var tre och allt var så bra så var det naturligt att ha henne med i bloggen både genom bilder och text. Sedan visar jag er en väldigt liten del ur vårt liv, det finns ju givetvis mycket mer.

    Om jag gjort rätt, det vet i fan. Men just nu känns det bra med bilder på Ella å jag hoppas hon kommer uppskatta det när hon blir äldre. Det tror jag hon kommer göra. Men jag respekterar att alla är olika och alla gör ju givetvis som dom vill. Lycka till med allt och hoppas hoppas lillan tittar ut snart. Kram

    SvaraRadera
  8. Håller med dig fullständigt på den punkten.

    SvaraRadera
  9. Håller helt med dig. Jag har bestämt för att lösenordsskydda min blogg när vår groda kommit ut. Det för att jag vill kunna bomba bloggen med bilder på mitt barn och skriva om vad som händer osv. När man lösenordsskyddar så vet man ju vilka som läser bloggen - för min del mest vänner, familj osv.

    Lycka till, hoppas er lilla kommer ut snart. =) Jag väntar för fullt på vår älskade groda - v.41+5 idag - så det blir nog igångsättning nästa vecka.

    Ha det gott/ Mira

    SvaraRadera
  10. Instämmer med dig till punkt & pricka! :)

    SvaraRadera
  11. Håller verkligen med dej! Tycker inte alls att det är rätt att hänga ut barnen på nätet, de har inte gett sitt godkännande och jag tycker helt enkelt det är fel, varför vill man inte ha ett privatliv? Varför vill man visa upp sina barn för folk man inte känner? En del håller säkert inte alls med men såhär känner jag och helt ärligt tycker jag det är asskumt att skriva om förlossningar och visa bilder därifrån... Är ngt privat så är det ju verkligen det! Kram!

    SvaraRadera