torsdag 10 juni 2010

Nu är husmora i farten!

Igår drog jag igång med projekt storstädning här hemma, så oerhört behövligt. Våra katter fäller så otroligt mycket och det är verkligen katthår från golv till tak hela tiden, spelar egentligen ingen roll hur ofta man dammsuger. Men det får man ta när man vill ha djur såklart. Men nu är i alla fall allting dammtorkat, finns inte en list som inte är ren. Alla fönster är putsade och alla golv är torkade, vagnen är klar och städad. Skönt att ha det gjort men nog för att det tar sin lilla tid, blir en del pauser om man säger så. Att storstäda som höggravid är ingen lätt match. Som avslutning på dagen fortsatte jag med projekt nr två, storkok, och rullade köttbullar för glatta livet som jag sedan fryste in. Sen var jag så trött och fick så ont i kroppen så jag knappt kunde gå.

Idag är det tvättdags för bebiskläder. Tänker dock inte tvätta alla kläder nu, utan bara det som är i strl 50-56 och filtar och sängkläder. Resten hinner man med allteftersom. Ska också fortsätta med storkoket och steka pannbiff och frysa in. Sen kommer ju Johan och katterna hem i eftermiddag, MYS!

Och om jag får ork och lust så tänkte jag börja planera min föräldrapenning. Lite krångligt det där, för jag kan inte bestämma mig hur jag vill ta ut mina dagar. Jag vill ju ta ut olika många dagar olika månader, så man får kika på vilka månader man har mest utgifter först. En får ju inte vara dum om man säger så. Tänkte i alla fall börja med att planera för några månader i taget, man behöver ju inte göra allt på en gång. Och man får/kan ju faktiskt ändra sig under tiden också som tur är.

Nr två om jag orkar och får lust är att börja skriva på förlossningsbrevet. Jag vet redan på ett ungefär vad jag vill ha med, och det ska inte bli någon lång version. Bara ett par punkter som är viktiga för mig och Johan och som vi vill att dom ska veta om. Men det är i alla fall ingenting som jag kommer att publicera här, likaså kommer det inte att publiceras någon förlossningsberättelse på internet som så många gör. För mig/oss är det alldeles för privat och ingenting som vi vill dela med eller tycker att hela världen behöver veta.

Ha en härlig dag!


Ingenting här...

Men här serru!


15 kommentarer:

  1. jävlar vad akriv du är! ;)
    mysig magen är!

    SvaraRadera
  2. Duktig du är :-) Snart dag för bebis? ;-) Är det inte så att man boa extra strax innan..

    De flesta brukar berätta om sin förlossning för alla, det är det enda man pratar om i början. :-) Jag hoppas jag får höra din iaf, fast i verkligheten? ;-)//Jolie

    SvaraRadera
  3. Jolie; Brukar man nog ja hihi, fast å andra sidan måste man ju städa oavsett om man ska ha bebis eller inte hihi;-) Jo det är ju klart man kommer/vill berätta om förlossningen. Men om man berättar för folk i verkligheten, så väljer man ju själv vilka man vill berätta för. Jag vill inte skriva om sånt på internet, som sagt, känns lite väl privat för mig/oss.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. snart å snart, över fem veckor kvar ju :S har sen semester, går 19 juli. så nerräkningen har inte ens börjat än, hehe. men jag hoppas veckorna flyger fram, semester är välbehövligt efter den här våren/sommaren! :)

    SvaraRadera
  5. du får berätta lite kort bara om du dog av smärta eller ej ;)
    skönt att få en massa gjort, jag brukar också få sådanadär dagar när jag bara städar, bakar och lagar mat och fryser in! man undrar ju vart den energin kommer ifrån, hehe ;)

    SvaraRadera
  6. Vilken upplevelse 3D var!!!! Har du gjort det?

    SvaraRadera
  7. Tack för dina kommentarer! Det värmer verkligen, jag ska äta dina bullar i tanken=). Min barnmorska är bra på det sätt att hon är medicinsk men hennes empati lyser med sin frånvaro tycker jag. Inställningen är som så många andra, attman är gravid och då är man gravid. Man biter liksom ihop. Graviditet är ingen sjukdom. Nej tack, jag vet väl det alltför väl! Men att säga att hon inte riktigt vet vad jag förväntar mig att de ska göra är ju inte så kul, man känner sig bara dum...

    Sant det du skriver om att du ej ska dela med dig av förlossningberättelse, det är ju faktiskt väldigt privat! Jag ska fundera på detsamma=)

    Och såklart att man är tacksam att man överhuvudtaget kan få barn, men ska jag liksom vara tacksam för att jag har en femtioåring i plånboken medan de i afrika inte ens har ett ruttet öre under hela sin livstid? Det är ju dumt att man måste jämföra sig på det viset. Jag lider ju självklart med de som inte kan få barn men det betyder ju inte att min liv r fullt av glitter och galamour. Jag tycker också att man måste få ventilera men jag vet att det finns de som stör sig på mig för att jag skriver mkt om detta, men de behöver ju givetvis inte läsa min blogg då.....

    Ta hand om dig, och din fina mage!!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Fina du & magen :-)

    Jag kommer snart börja hålla på som du, storstädningen/utsorteringen är redan klar här men det ska bakas & frysas in. Och tvättas upp bebiskläder & bädda litens säng :-)

    Hoppas ni får en mysig start på helgen,
    kramisar i massor!

    SvaraRadera
  9. Måste också storstäda snart, damma och hela den biten. Fy så tråkigt men behövligt. Fast tänker kanske vänta 2 veckor så att det är fint till midsommar och så kanske det håller sig fint tills bebis kommer :-)

    SvaraRadera
  10. Haha nej det vore ju lite jobbigt, dels med tanke på alla pojk kläder vi har köpt och så namnet.. men men händer det så är det inte så mycket att göra, man blir nog glad iallafall! Tack det kändes skönt att höra, jämnför mig med alla! Men alla är ju faktiskt olika som du säger :-)

    SvaraRadera
  11. jag brukar fylla i fp månad för månad när jag har lite koll på vad vi ska göra osv... ma försöker ju spara dagarna så gott det går :)

    SvaraRadera
  12. Så harj ag också tänkt men samtidigt vill jag att han ska ha mitt efternamn eftersom att jag är den sista i vår släkt att föra det vidare typ;P

    SvaraRadera
  13. Fin :) Grattis till graviditeten!
    Såg att jag har bf bara två dagar efter dig, kul :)

    Inte långt kvar för oss nu! :)
    Hoppas allt är bra. Kram

    SvaraRadera