torsdag 11 februari 2010

V.18

Tiden går fort & idag är jag redan i v.18. Redan inne i femte månaden med andra ord, "bara" fyra kvar! Både jag & bebis mår bra, mycket bättre än förut. Tror det har att göra med att jag är ledig från jobbet också, att jobba natt som gravid sliter hårt på kroppen känner jag. Nu börjar jag oroa mig lite inför ultraljudet som vi ska på den 26e istället, tänk om inte allt är som det ska? Jag vet att man inte ska ta ut någonting i förskott, men det är inte lätt att låta bli att tänka "tänk om".

Idag handlade jag hem lite från http://www.barniallt.se/ Bland annat detta söta barnvagnshänge med mumin som ni ser ovan. Nu kan bebis titta på sin moster Lilly My dagarna i ända ;-) Blev även två par babystrumpor med tummen & mumin motiv och 2 leksaker också. Verkligen en jättebra sida med mycket fint till helt ok priser. Hittade även en bärsele som kan bli aktuell från Babybjörn, en sådan vill vi båda investera i framöver.
Vecka 18
Kroppen:
Vid den här tiden gör man den första ultraljudsundersökningen. Ofta är det först nu som du på riktigt kan ta till dig att ett barn faktiskt är på väg. Ultraljud görs för att bättre veta när barnet kommer att födas. Barnmorskan visar hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat som slår snabba slag. Huvudet och lårets storlek mäts, med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet. Man tittar även på läget på moderkakan.Du vet nu, så exakt som man kan komma, när du är beräknad att föda. Det blir ändå bara en riktpunkt, du kan föda inom tre veckor före och två veckor efter detta datum utan att det räknas som onormalt. I regel är detta en period när du mår bra och trivs med din graviditet.

Fostret:
Huvudet är cirka fyra centimeter i diameter, medan fötterna är cirka två centimeter långa. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner.


7 kommentarer:

  1. naaaw perfekt!
    fast båtis kommer ju bli lurad, när han ser mig sen
    ""wtf! du är ju inte alls liten! lögn och förtal",
    kommer han skrika där i barnvagnen och hytta med knytnäven! hahahaha, i kill myself...

    SvaraRadera
  2. han kommer stämma mig för lureri!!!

    SvaraRadera
  3. Tiden går så fort, redan v 18! Kuuuul snart är bebis häääär! Så fort bara våren kommer så kommer det gå undan!=)

    SvaraRadera
  4. Oh vad tiden går fort :)
    Men förstår det där med UL.. men som du säger så ska man ju inte ta ut nåt, men det är ju ändå lite läskigt innan!

    Ha en bra dag gumman och tack för dina kloka ord! kramar.

    SvaraRadera
  5. Haha.... internet shopping kommer bli min DÖD ! kan ju bara inte låta bli ;) Men så är det när man inte gör något vettigt på dagarna. Längta till UL istället för att vara orolig ! Ddet är en helt fantastisk känsla att se den lilla och jag lovar att inget är fel ! ( är det mot all förmodan det så ärr det ändå sent att göra något åt det ) Njut istället, du kommer älska din lilla skrutt även om han/hon har fyra fingrar istället för fem ! Ses på onsdag ! Det ska bli super mys !!! Kram

    SvaraRadera
  6. NU först äter jag frukost, klockan är nästan 10! Skönt! Skall ta tag i mitt liv snart, slängt in en maskin tvätt och skall väl försöka göra mig i ordning också. Skönt med en ledig dag! Kanske kan bli en semla idag också? ;)

    SvaraRadera
  7. Säger som ovandtående! NJUT och se fram emot ultraljudet! Hade förmånen att få gå på säkert fem-sex ultraljud med Ida och det är sååå häftigt att se vem det är som bor därinne i magen! ♥

    SvaraRadera