torsdag 7 januari 2010

Ett vanligt dygn numera

Gomorron!

Igår var en mycket givande dag måste jag säga.

Började med att jag vaknade klockan 03:00 & var fruktansvärt hungrig. Tider för att äta existerar inte längre, utan det är bara att äta så fort man blir hungrig, det gäller oavsett tid på dygnet tydligen. Så jag masade mig upp och åt filmjölk med flingor, fruktansvärt gott. Förr har jag inte ätit filmjölk speciellt ofta, men nu vill jag inte vara utan det. Efter det slösurfade jag en stund & kollade på dubbelasvnitt av Once and Again. När klockan sen var 05.00 hade jag även duschat, smörjt in hela mig & även slängt på en ansiktsmask. Mycket effektivt måste jag säga, och nu tänker ni nog att jag hade hela dagen kvar att göra en massa roliga saker på, men icke!

Klockan 09.00 somnade jag på soffan & sov fram till klockan 15.00. Dags att äta igen, köttbullar & makaroner. Snabbt ska det gå! Mmm, snabbmakaroner är också det guds gåva till gravida, aldrig förr har det varit så gott konstigt nog. Lite senare pallrade vi oss ut i kylan för att handla inför kvällens middag. Väl hemma igen skulle jag bara vila bena på soffan, vilket slutade med 2 timmars sömn igen. Så när klockan var närmare 20:00 var det dags att äta igen. Det blev ett halvt kg räkor, färsk baguette & sallad till det. & sen var det återigen dags att sova när klockan var närmare 23:00.

Så ja, jag överdriver verkligen inte när jag säger att jag bara äter & sover haha. Det är helt galet, men jag kan verkligen inte hjälpa det. Och nu efter närmare 8 veckor så börjar det faktiskt bli riktigt tröttsamt...

Idag ska vi till barnmorskan igen, klockan 10 är det dags. Nu är jag i v.13 och redan är vi inne i 4e månaden. På något konstigt sätt så går tiden otroligt fort ändå. Efter det tänkte vi ta en liten tur till Bergvik, vi har båda presentkort att handla på och vi får väl se om vi kan hitta någonting. Byxor är verkligen ett måste för mig, då jag ej får på mig mina gamla längre. Sen om jag orkar leta och prova, det är en helt annan femma det.

På återseende!


Vecka 13

7-8 cm långt. Från befruktat ägg till embryo och foster. Nu är det ett fullt utvecklat om än mycket litet barn som växer i din livmoder. Alla organ är anlagda och har börjat fungera. Nu återstår två tredjedelar av graviditeten. Under denna tid skall barnet växa och alla organ skall mogna fullt ut. Barnet skall förbereda sig för ett liv utanför livmodern. Den lilla kroppen blir allt stadigare. Delar av brosket börjar ersättas av ben och barnet rör sig mer och mer för varje dag som går. På ultraljudsundersökningen kan man se hur händerna söker sig mot munnen och hur armar och ben böjs och sträcks. Små pojkar bildar manligt könshormon och hos flickorna finns det miljoner av primitiva ägganlag i de omogna äggstockarna. Barnets ögon är fortfarande slutna och svettkörtlarna är färdigbildade. Det går att ana de linjer på fingertopparna som senare blir ert barns speciella fingeravtryck

6 kommentarer:

  1. Med tanke på hur mycket jag äter i vanliga fall så vill jag nog inte veta hur mycket jag kommet äta om jag blir gravid..*ler*

    Har fått reda på att en vän till mig beräknas ha barn ungefär en vecka efter er och andra vänner är just nu inne på BB så på väg att bli en riktig babyboom nu..:)

    SvaraRadera
  2. haha !!! Nä, mat tider existerar över huvudtaget inte här heller. C säger att jag äter hela tiden !
    Jag har gett upp när det gäller byxor. Leggins från gina tricot är det anda jag sätter på mig nu för tiden. En storlek större än vanligt å det är perfekt. Inget kläm någonstans =)
    lycka till med shoppingen ! kram

    SvaraRadera
  3. Men jösses, så mycket som hänt med ert blivande barn på så kort tid. Jag måhända inte vara en blivande mamma, eller någonsin bli, men jag kan inte låta bli att känna hur fantastiskt det är att ett liv skapas i din mage just nu, och att så mycket händer på några veckor.

    Det ska bli underbart att följa din graviditet Melanie, och sedan se ert lilla guldkorn när h*n anländer! Kommer ni be om att få veta kön?

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Gud vad spännande! :D
    Vi kan väl ses någon dag när du är i krokarna?

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Absolut Malin! :)

    SvaraRadera
  6. Jenny: Ja det kommer vi att göra, det är dags för ultraljud i slutet på feb ungefär. Vi vill veta och hoppas bara att det går att se, ibland går det ju ej. Det beror lite på hur dom ligger osv. Jag tror det blir en litta tôsabet ja;)

    SvaraRadera