tisdag 5 januari 2010

Dags att sätta igång igen

Äntligen är det min tur att vara lite ledig, det ska bli så skönt! Inte för att det är speciellt länge, bara två nätter, men ändå. Efter 4 krävande nätter på jobbet ska det bli skönt med en paus, innan det är dags att jobba helgen igen.

Veckan kommer i alla fall att se ut såhär på ett ungefär:

Tisdag: Sova på fm efter nattens jobb. Sen åka till Skåre på em & fira pappa som fyller år. Det ska visst bjudas på smörgåstårta och det tackar både jag & magen för - smaskens!

Onsdag: Det här är MIN dag, då jag inte har någonting alls planerat vilket känns behövligt. Har tänkt mig en lång promenad i vintervädret, baka lite & laga någon god middag. & sen bara ha det gôtt på sôffa resten av kvällen.

Torsdag: Dags att åka till Skåre för ett besök hos barnmorskan igen. Nu är jag inne på v.13 & det ska tas lite blodprover osv. Nästa gång vi ska dit är det redan dags för ultraljud, jisses vad veckorna springer iväg nu.

Fredag & lördag: Är det bara nattjobb som är planerat än så länge.

Nu börjar mitt illamående sakta men säkert bli bättre, vilket känns otroligt skönt. Vissa dagar är bättre än andra fortfarande, men just nu är det mest tröttheten som är som värst. Jag skulle nog kunna sova dygnet runt om jag inte hade ett jobb att gå till. Men nu efter flera veckors uppehåll från träningen är tanken att sätta lite fart igen. Jag saknar det! Visst kommer det inte bli lika intensiv träning eller lika långa springturer som innan, men det är ju en annan femma. Huvudsaken är ju att man tränar och rör på sig, det mår både jag och bebis bara bra av.

Så tanken är väl att jag ska hålla mig till promenader, skivstång, spinning, yoga & jympa. Får bli mera friskis nu för en tid och mindre tid i joggingskorna. Jag saknar verkligen att springa, men jag känner att det bara är idioti att ge mig ut nu i halkan och riskera någonting. Nää, det får allt tina först, så får vi se sen om jag ens orkar springa haha.

Jag har alltid tränat & tänker inte sluta bara för att jag är gravid. Det finns ingen anledning att sluta, däremot kan man träna lite lugnare.

Idag kom tågbiljetterna också, härligt! Och nu har jag bara 10 nätter kvar att jobba innan jag går på min efterlängtade långsemester. Nu är det jag som hoppas att januari bara rusar förbi ;-)

5 kommentarer:

  1. Förstår dig, Melanie. Ni springer ju normalt sett nästan varje dag! Illamåendet brukar väl vara som värst första tre månaderna, så vi får hoppas att du slipper det snart.

    Vad rekommenderar barnmorskan för träning under graviditet? Kan du springa en bit in i graviditeten, eller ska det vara mindre "stötar"? (Halkan är ju en sak, men löpband finns ju om man saknar att springa. Jag själv tränar det nu igen, men jag är ju å andra sidan inte gravid..hehe..)

    SvaraRadera
  2. haha.... vi kan ha gruppträff hos barnmorskan på torsdag :) charlotte ska dit 8.30, jag 8.45 när är det din tur ? Går du hos karin eller birgit ? kram

    SvaraRadera
  3. Fröken M: Jag går hos Birgit och har tid klockan 10 :-) Kram!

    SvaraRadera
  4. Jenny: Bm säger att jag kan fortsätta springa eftersom jag gjort det innan, men i ett lugnare tempo och inte lika långt kanske. Och löpband är ingenting för mig alltså, jag vill vara ute i naturen och springa. Gillar inte löpband dessvärre, även om det finns som alternativ nu när det är halt.

    Mm jag går in i 4e månaden nu och det börjar ju bli lite bättre som sagt, ska bli skönt att komma igång lite igen. Det behövs:-)

    SvaraRadera
  5. Det har du rätt i, jag ska nog också börja göra som du, ta ut kontanter. Hehe idag tänkte jag sätta in alla på kontot men jag hejdade mig och insåg att jag kommer ha kvar dem längre om jag har dem i plånboken hur skumt det än är.

    Hur går det med allt, och hur känns det med lilla livet i magen? Måste vara fantastiskt. :D

    SvaraRadera