onsdag 30 juni 2010

Barnmorskebesök v.37

Igår var vi hos barnmorskan igen. Det togs blod & urinprov för sista gången & det var dags att göra en sammanfattning av graviditeten som skulle skrivas in i journalen. Jag har också valt att inte skriva något förlossningsbrev. Jag hade inte så mycket som jag ville skriva, och dom få punkter som jag ville ha med, skrev barnmorskan in i journalen som ska med till förlossningen. Mycket smidigare.

Moa hade gottat till sig med en cm, så SF måttet var nu på 31. Hjärtljuden dunkade på i 138, blodtrycket var som vanligt bra 110/80 och även järnvärdet denna gången som låg på 127. Prima med andra ord! Sen kände hon på magen och hur hon låg. Hon ligger i startposition som vanligt sen ett par veckor tillbaka och nu har hon även fixerat sig.

Johan fick klämma och känna på huvudet också, det var himla häftigt. Barnmorskan tyckte inte att det kändes som en stor bebis, hon har ju legat lite under kurvan i stort sett hela tiden också. Men hon har följt sin egna kurva bra ändå. Runt 3 kg trodde hon, precis lagom tycker jag det låter som haha. Men vi får se. Nu är det i alla fall riktigt nära - på riktigt.

Idag ska vi åka till sjukhuset och hämta ut babyskyddet, och sen ska det handlas mat. Det regnar och är grått idag, så jag njuter till max.

23 kommentarer:

  1. Hej hej..

    Vilken mysig liten mage du har ;-)
    Nu måste det vara lite nervöst va? inte långt kvar tills bebisen ska kika ut i världen. Vi väntar vårt 2:a barn i augusti. Ska bli spännande att se vad det är för en liten knodd den här gången.

    MVH/
    Marlene

    SvaraRadera
  2. o så fin du är med magen, nu är det inte långt tid kvar, jag skrev inget förlossningsbrev heller, så svårt innan och veta ju!

    Hoppas allt är bra med dig och magen i värmen! kramar

    SvaraRadera
  3. haha... när vi fick känna på huvudet och så precis innan förlossningen frågade jag karin hur det var med den "lille". Hon skrattade och sa att så liten var han minsann inte... 4,6 kg, tack för den :) Men det var säkert inge värre att klänna ut honom än en 3 kilos bebis så oroa dig inte ! Snart är lilla fröken här !! kram

    SvaraRadera
  4. Oj oj så skoj att det närmar sig. Skönt att allt var bra på besöket & snart får ni träffa er lilla tjej :-)

    Kramisar Anna!

    SvaraRadera
  5. Häftigt värre.. förstår att du uppskattar de regniga dagarna.. de kan inte vara lätt att vara gravid när en annan känner sig orkeslös på vissa varma dagar!!!
    Men snart får du hålla bebisen i famnen, guuud va spänannde.. glad att allt går bra för dig o bebisen!!!

    SvaraRadera
  6. Ja visst njuter man när det skvätter lite regndroppar, det behövs för oss barbamammor och strandade sälar=). Tack söta du, du skriver så rart till mig! Det är som det är med denna grav. Jag hoppas innerligt på att det sätter igång snart så att jag slipper åka in och ut... Det är min enda önskan just nu. Menjag mår ok, har ju inte särskilt ont och slipper kryckor osv. Så på det sätter är det lugnt. Men man hinner tröttna efter nio månader. Och när du kommer till BF dagen själv så kommer du känna att det svider om bebis inte behagar att komma.

    Vår bebis verkar också liten.. Vår son var stor dock, 4330 g vägde han när han föddes en vecka efter BF. Så vi får se vad denna skruttplutt väger. Borde nog köpa några kläder i stl 50 känner jag....

    Njut idag!

    KRAM amanda

    SvaraRadera
  7. Låter kanon Mel! Är så glad för din skull att du har fått må så bra och att du haft bra graviditet so far :-) Det är inte helt utan att jag känner mig sugen på nr 2 när jag läser din blogg. Minns tillbaks (på allt bra) och ser fram emot en bebis till någon gång i framtiden... Jag håller tummar och tår för att du kommer att få en positiv upplevelse av förlossningen. Det är du värd! Jag ska inte snacka skit. Det gör ont, men det kommer du att fixa det vet jag. Försök bara fokusera, slappna av och ANDAS rätt! Kraaam!

    SvaraRadera
  8. Ja man vet juh aldrig :D
    Dom kan juh komma när som,
    eller lite för sent :p
    Jag hoppas inte man får gå över tiden :S
    Skulle vara så surt :/

    Åh har du/ni oxå namnet Moa?
    Det gillar vi oxå för tillfället ;) hihi

    Hoppas allt är bra.

    Kramar

    SvaraRadera
  9. Näe men precis,
    man får se det så :p

    Ja enligt Rul i vecka 20
    så väntar vi en liten tös :)
    Ja Moa är ritkigt fint :)
    Vi funderar som sagt oxå på
    ett kort namn :)

    Ha en bra dag

    kramar

    SvaraRadera
  10. fina fina magen.. Ella är faktiskt super lik pappa, men med min haka. Vi kollade bilder från när henke var liten.. det är fan samma bebis. galet. Men dom säger att de är likas pappa i början så det ska vet att det är deras =) vem vet.. kram

    SvaraRadera
  11. Till mig sa BM också att "det här är minsann en liten bebis det" (om Alex) och ut kom minsann en 4kg tung bebis...dom vet inte mycket de där Barnmorskorna :)

    SvaraRadera
  12. Åh vad häftigt att det snart är dags!
    Ska kika vidare i din blogg...

    Ha en bra dag!
    Kram ansobloggar.blogg.se

    SvaraRadera
  13. hehe jo =) det är skönt med värme ;);)

    SvaraRadera
  14. Precis! Vi har ju gjort TUL och allt är som det ska. Han ligger även väldigt långt ner och det gör att magen inte behöver växa lika mycket eftersom att han inte tar så stor plats. :-) Bara skönt med liten mage nu när det är så otroligt varmt.

    SvaraRadera
  15. hon kommer nog ut snart tror jag ;)

    SvaraRadera
  16. Jag har efter många om och men bestämt mig för att flytta ! Du hittar min nya blogg på
    www.frokenmela.blogg.se jag hoppas du kommer fortsätta kika in där :)
    Kram FrökenM

    SvaraRadera
  17. Usch, jag lider verkligen med dig och förstår hur det känns i denna hetta! Jag önskar jag kunde sitta med dig på golvet och trösta så att du fick gråta ut... Att få trösta ngn annan är trösterikt för en själv. Nu till kvällen har det blivit mkt svalare här och det har tom blivit mulet så jag njuter av draget genom fönstrena.. Håll ut men jag förstår att det är jobbigt för dig, hoppas också för din skull att du slipper gå på övertid. Det sätter sig på psyket.

    Ta hand om dig och jag hoppas och tror att din sambo gör det samma.

    Stor kram

    SvaraRadera
  18. Jag hoppas verkligen att inlägget kom med nu, hade skrivit ett jättelångt till dig, sen blev ngt fel, orkar inte skriva det igen. Men ifall det försvann så säger jag stor kram och att jag lider med dig!!

    SvaraRadera
  19. vad häftigt för honom att känna på huvudet, min sambo ska med nästa vecka till BM, då ska jag be honom känna också, om han vill förstås, haha ;)
    Inte långt kvart för dig nu, skönt!

    Kram

    SvaraRadera
  20. jag förstår det ! Men när moa kommer tycker Viggo det vore roligt med ännu en liten tjejkompis :) kram

    SvaraRadera