lördag 16 januari 2010

Rena rama djungeln där ute

Det här med att få barn är verkligen en hel vetenskap. Nåja, inte själva hur barn blir till processen utan allt annat runt omkring. Jag är fullkomligt förvirrad & börjar bli lite smått stressad om jag ska vara ärlig. Inte över beslutet att vi vill ha barn, utan återigen, över allt runtomkring. Jag vet att det är en bit kvar innan bullen i ugnen är färdiggräddad, det är många noga att poängtera av någon konstig anledning, men jag är en sådan person som vill ha koll på läget. Jag vill vara förberedd & ha saker klara i god tid. Det är bara så jag är.

Det vi funderar mest på just nu är faktiskt, hur sjutton ska vi få plats?!
Vi bor i en tvåa på 58 kvm med två katter. Att flytta till någonting större är givet inom framtiden, men just nu & en tid framöver måste vi komma på någon lösning, så alla får plats här. Och just nu vet vi inte alls hur vi ska ha det här hemma. Vi har hittat en spjälsäng som vi vill ha och vart den ska stå är ju givet, men trångt blir det. Vi har också hittat ett skötbord som är lagom stort och med bra förvaring, och givna platsen för det är ju självklart badrummet. Problemet är bara att vi inte får plats med något skötbord i badrummet, inte på några villkor! Så det får vi lösa på annat sätt, och det får bli som det blir helt enkelt. Lösningar finns det alltid och det gäller bara att komma på smart förvaring. Men samtidigt vill man ju också trivas & det ska vara praktiskt.

Det är mycket man bör ha, vill ha och måste ha. Det finns långa listor på allting som måste införskaffas, som man absolut inte kan leva utan enligt experterna. Mycket måste man som sagt ha medans andra saker är obetydliga. Barnvagn är ett måste för oss. Vissa påstår att man kan spara massa tusenlappar på att enbart skaffa en bärsjal och ha barnet i. Visst, men jag vill inte bära runt min unge dygnet runt & förstöra ryggen för all framtid, så nej tack. Men nu är ju frågan - hur tusan ska man veta vad man ska ha för barnvagn? Jag har ingen koll alls, det är ju en ren djungel av modeller, priser och tillbehör och jag blir trött bara jag tänker på det. Det enda vi har kommit fram till är att vi vill ha en svart, och det är ju en början. Jag vet att allting löser sig, det gör det alltid som sagt. Men jag säger bara det, det är rena rama djungeln där ute och det är inte alltid så lätt att hitta rätt.

Jag vet också att alla inte tycker lika som föräldrar. Alla har olika åsikter om hur man SKA göra och vad man måste göra och hur saker och ting ska vara. Men detta är våran resa och vi måste få göra den på vårat vis, och på det sättet som är bäst för oss. Så enkelt är det.

Om 4 veckor är det dags för ultraljud, då hoppas vi få veta vad som gräddas där inne i ugnen :-)

9 kommentarer:

  1. har ni tvättmaskin i badrummet ? I så fall kanske ni kan ha skötbäden uppe på den, det är vårt backup alternativ.. vi har ju inte heller mer än 58 kvadrat. dock inga katter, men en egensinnig liten hund !
    Vad det gäller barnvagn - åk till köpbarnvagn på lammberget. dom är duktiga, ni får provköra vagnen ute och kolla så att den passar i er bil. Dom prackar inte på er det dyraste utan ger alternativ ! superbra !kram

    SvaraRadera
  2. Ja, jösses..man förstår inte hur mycket det måste vara att ta ställning till, tänka på och sortera bland (vad MÅSTE man ha, och vad kan man klara sig utan? Vad kan vänta osv?)...och jag kan tänka mig att det finns lika många åsikter som det finns föräldrar. Många goda råd får ni säkert längs vägen (och vill kanske till slut bara be alla hålla klaffen? ;)).

    Antar att jag själv skulle tänka på att lägga så lite pengar som möjligt på sådant som bara är för tillfällig användning. Nog för att flashiga vagnar med lattehållare för modern(!) kan vara värd sina tusenlappar om man har några extra undanstoppat i madrassen, men jag ser iaf här i Gbg allt fler som använder lite retro barnvagnar, av den art du, jag och andra i vår generation låg i. ..och vi klarade oss fint, eller hur? :)

    Man hinner lägga pengar på mycket under barnens uppväxtår, så varför inte bara satsa säkert och enkelt. "Vagnen ska vara svart, den ska vara säker, det räcker". Så går ni på det billigaste. Det säger bara "svisch!" så är ungen uppe och springer själv iaf, och då finns det annat att lägga pengar på. ;)

    Plats är ju en annan sak, och visst är det tid kvar..men att ha lite koll/kontroll är väl bra, man kan ju inte bara rycka på axlarna och tänka att "ja ja, det hinns med". Så jag förstår att du funderar, att det känns omtumlande och svårt, men jag tror ändå att lite kontroll är bra, och sedan kommer resten falla sig naturligt.

    Kram och lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hej hej.. Ja en djungel är det..
    Va ju inte så länge sen jag fick barn och är det så att det är nåt du undrar över eller så så får du mer än gärna höra av dig om du tror att jag kan va till nån hjälp.. Men det mesta löser sig tillslut =).. Kramar

    SvaraRadera
  4. Minns fortfarande blott alltför väl minen på barnvagnsförsäljaren, då vi, helt oförberedda, steg in i butiken och vi svarade "Ja" med darr i halsen på frågan om det var vårt första barn. Drittaglad, blev han. Och drog igång värsta föreställningen för oss. Refrängen var: ni vill väl ha det bästa för ert barn!?

    Misstänker det är betyyydligt lättare att köpa bil än barnvagn. :D men, för vad det är värt, så är vi jättenöjda med vår. Ni är välkomna över och provklämma om ni vill!

    PS, glöm inte bort att man mkt förmånligt får hyra fin bilstol från landstinget! Vi ska straxt föra tillbaka vår.

    SvaraRadera
  5. Mycket att tänka på och mycket att planera. Hoppas ni kommer på bra lösningar på allting snart!

    SvaraRadera
  6. Ett tips är att kolla på barnvagn på kopbarnvagn.se. Vi blev tipsade om det och att de hade de bästa priserna och bästa bemötandet i stan...och vi är absolut beredda att hålla med! Lycka till med allt!

    SvaraRadera
  7. Kan bara instämma i ovanstående om kopbarnvagn.se! Dessutom är de ju bara ett stenkast ifrån Herrhagen!

    SvaraRadera
  8. Hej på dig!
    Har du platsbrist så är faktiskt spjälsäng överkurs det första halvåret, kanske till och med längre... ;-)
    Skötbord har vi samma problem med, antingen om du har en bänk eller tvättmaskin du kan lägga bara den mjuka bädden på? Eller ett väggmonterat?
    Vagn kan du ju prova ut på butikerna, men så länge man måste betala för den själv (om inte något päron går bananas och slänger ut pengar för en ny) så rekommenderar jag blocket!!! Det finns vagnar som bara är ett par månader men för flera tusen billigare. "Begagnat" betyder inte automatiskt en mintgrön skinnvagn från 1985 ;-)

    SvaraRadera
  9. det skulle kunna vara jag som skrivit det här inlägget!! jag är bara i v. 10 men precis som du vill jag gärna ha ordning och reda på saker och ting. framför allt när det är ett nytt liv på gång :)

    SvaraRadera